Mesir selidiki dugaan tembakan roket ke Israel

pihak berwenang mesir tengah menyelidiki tuduhan israel perihal penembakan roket daripada semenanjung sinai, pihak timur mesir, ke elat, kota wisata israel pada teluk aqaba.

tuduhan israel itu tengah diselidiki apakah seorang ada penembakan roket dari sinai ke israel, demikian kantor berita mesir, mena, kamis, mengutip sumber militer yang tak dikenalkan namanya.

beberapa sumber keamanan mesir sebelumnya membantah tuduhan israel kiranya terdapat dua roket ditembakkan ke israel daripada sinai di rabu (17/4).

dalam penyelidikan awal menunjukkan bahwa belum ada bukti ataupun banyak tanda-tanda terlepas mengenai penembakan roket daripada sinai, papar sumber tersebut.

Informasi Lainnya:

pihak mesir dan menyesalkan tuduhan israel itu sebelum banyak bukti nyata adanya penembakan roket daripada sinai.

satu kelompok garis keras yang menamakan diri majelis syura mujahiddin mengaku bertanggung jawab atas penembakan roket ke israel tersebut.

kelompok garis keras selama sinai dan menamakan diri mujahiddin tersebut sejauh ini tidak digemari wujudnya, namun oleh media massa setempat disebut sebagai gerakan bawah tanah dan kerap melancarkan serangan gerilya terhadap aparat keamanan mesir.

sejak masa rezim presiden mesir hosni mubarak, israel sering menuding penembakan roket daripada sinai, namun selalu dibantah dengan bagian keamanan mesir.

israel mengatakan, dua roket dan ditembakkan dari sinai itu jatuh dalam kawasan terbuka makanya tak menelan korban jiwa maupun harta benda.